بازار کار طراحی لباس در ایران

بازار کار طراحی لباس در ایران

صنعت مد وپوشاک  از گذشته تا کنون مورد استقبال و حمایت بوده است . طراحی لباس نیز چند سالی است که بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته است ، چرا که بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک پذیرفته اند که برای پیشتاز شدن در این عرصه ، نباید طراحی لباس های تولید شده خود را از سایر برند های خارجی و مطرح کپی کنند. و باید به کمک طراحان لباس ، جذابیت لباس های خود را چند برابر کنند .ازین رو یا باید در پی استخدام طراح لباس باشند یا خود به یادگیری طراحی لباس بپردازند .

 

طراحی لباس چیست ؟

از جمله مهارت های پولساز در ایران و تمامی کشور ها طراحی لباس یا طراحی دوخت می باشد .

طراحان لباس می توانند طرح های اختصاصی خود را با ثبت در بنیاد ملی مد و لباس منحصر بفرد کنند .

در سال های اخیر صنعت طراحی لباس که زیر مجموعه صنایع نساجی و پوشاک است ، رشد چشم گیری داشته . بدیهی است که هیچ طراح لباس زبده و کاربلدی بیکار نخواهند ماند .

یکی از موارد، مورد توجه در این صنعت نداشتن محدودیت در زمینه کار آفرینی است .

 

چگونه با طراحی لباس وارد بازار کار شویم ؟

اگر وارد حرفه طراحی لباس و طراحی دوخت شدید ، بهتر است به فکر یک محل مناسب برای جمع آوری پول های خود باشید چرا که شما وارد یکی از پر درآمدترین صنعت های ایران و جهان شدید .

طراحان لباس چه در ایران و چه در سایر کشور ها لازم نیست نگران پیدا کردن شغل باشند و یا نا امیدانه به دنبال دیدن آگهی استخدام طراح لباس در سایت ها گشت بزنند ، چرا که یک طراح لباس حرفه ای میتواند خود یک  کارآفرین باشد .

برای ورود به بازار کار در رشته طراحی دوخت یا طراحی لباس می توانید از روش های زیر استفاده کنید :

 

  • استخدام :

یک طراح لباس پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و یا آموزشگاه خیاطی سپید که زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای کشور است و مدرک آن اعتبار بین المللی دارد ، می تواند به عنوان طراح لباس در تولیدی ها ، کارخانجات پوشاک و همچنین مزون ها استخدام شده و شروع به کار کند .

 

  • کارآفرینی :

طراحان لباس می توانند مزون شخصی و یا یک تولیدی لباس راه اندازی کنند و خود طراح لباس های برند خویش باشند و از این طریق درآمد کسب کنند .

 

  • خویش فرمایی :

یک طراح دوخت و طراح لباس حرفه ای می تواند در منزل طراحی لباس انجام دهد و طرح های خود را در مزون ها و تولیدی های لباس بفروش برساند .

 

  • طراحی پارچه :

از جمله الزامات طراح لباس شدن داشتن قوه ایده پردازی بسیار قوی می باشد . این امر خود موجب خلق پارچه های جذاب و گیرا می شود ؛ طراحان لباس با طراحی پارچه های متنوع نیز می توانند کسب درآمد کنند .

  • آموزش طراحی دوخت ( آموزش طراحی لباس ) :

اگر علاقمند به فرآیند آموزش هستید ، بهتر است بدانید که طراحان لباس حرفه ای و مسلط می توانند مدرسان خوبی در دانشگاه ها و آموزشگاه ها باشند ؛ و حتی بصورت خصوصی هنرجوی طراحی لباس داشته باشند و ازین طریق کسب درآمد کنند .

 چگونه یک طراح لباس موفق شویم ؟

یک هنرآموز رشته طراحی لباس ، قطعا باید آشنایی کافی با هنر های تجسمی داشته باشد و دارای دید هنری و خلاق باشد.

طراحی لباس ، یک رشته پردرآمد و کاربردی است و باید طراحان لباس بدانند که هدف اصلی آنها طراحی اصولی لباس همراه با خلاقیت هنری است ؛ که بشود آن را بصورت انبوه تولید و وارد بازار کرد . بنابراین آگاهی از نیاز و علایق عموم بسیار مهم است .

یک طراح لباس نه تنها  باید با مهارت های طراحی بلکه باید با مهارت های  فنی مانند دوخت و برش  نیز آشنا باشد.

آموزشگاه خیاطی سپید در کرج به همین منظور ، دوره هایی برگزار میکند ؛ که علاقه مندان به این رشته با خیال راحت وارد بازار کار شوند .

یک طراح لباس برای موفقیت باید از ویژگی های موادمصرفی ، جنس و انواع پارچه ها ، چگونگی کاربرد آن ها و فرایند تولید انواع پوشاک در تولیدی ها  آشنا باشد .

طراح لباس موفق کسی است که ، در عصر تکنولوژی توانایی  طراحی کامپیوتری را در کنار روش های سنتی داشته باشد .

بررسی نیاز ها و تمایلات مشتری ، توانایی کار تیمی و برقرار ارتباط موثر از جمله عوامل  افزایش درآمد ، در رشته طراحی دوخت و طراحی لباس است .

 

چرا طراحی لباس در ایران یک رشته پردرآمد است ؟

در ایران،  با  بالا رفتن نرخ استفاده مردم از فضای مجازی آگاهی عموم مردم  از ترند های دنیای فشن و مد نیز افزایش پیدا کرده است ؛ این امر موجب نیاز تولیدکنندگان پوشاک به طراحان لباس به روز شده است .

جالب است بدانید ، که محدود شدن واردات لباس ، پوشاک و پارچه ؛ و بالابودن قیمت تمام‌شده اجناس خارجی وارداتی موجب افزایش نیاز به استخدام طراح لباس در ایران شده است ؛ چرا که اغلب مردم توانایی خرید اجناس و پوشاک  خارجی را ندارند.

در ایران تنوع پارچه و دسترسی به طرح‌های متنوع الیاف بسیار زیاد است و این خود می تواند موجب طراحی لباس های منحصربفردی شود.

درست است که ، رقابت در این صنعت بسیار سخت شده ، اما طراحان لباس ایرانی نیازی به رقابت با رقبای خارجی را ندارند.

طراحان لباس تنها با تقویت و به کارگیری خلاقیت، دانش و مهارت خود ، می توانند طرح های خود را از سایر طراحان متمایز کنند و این بسیار آسان‌تر از رقابت  با برندهای بزرگ و معتبر خارجی است.

طراحی لباس شاخه های مختلفی دارد که هنوز به بسیاری از آنها پرداخته نشده ، بسیاری از تولیدی های پوشاک در پی استخدام طراح لباسی هستند ، که بتواند مهارت های خود را در این زمینه های بکر تقویت کند و با پیداکردن جاهای خالی و نشانه‌گیری درست موجب افزایش درآمد آنها شود یکی ازین شاخه های مهم طراحی پارچه است .

امروزه فضای مجازی امکان رشد سریع تری به کسب و کارها داده است . طراحی لباس نیز به عنوان یک مهارت پول ساز ازین قاعده مستثنی نیست .

به کمک دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی دیگر نیاز نیست طراح لباس  مدت زمان زیادی صبوری کند، تا خریدار و مشتری وارد مغازه او شود . تنها با یک کلیک مشتری وارد بوتیک و مزون می شود و امکان خرید از پیدا می کند.

با توجه به همه موارد فوق طراحی لباس نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا یک مهارت پول ساز است .

اسنخدام طراح لباس برای تمام تولیدکنندگان پوشاک الزامی است و این خود دلیل محکمی برای شروع یادگیری این مهارت پول ساز است .

اگر یک طراح لباس هستید و خود را موفق نمی دانید؛  لازم است نحوه کار و حتی آموزش های خود را بررسی کنید .

آموزشگاه خیاطی سپید در کرج به شما کمک می کند تا طراحی لباس را در کنار بهترین مدرسان آموزش ببینید و با اطمینان پا به عرصه صنعت مد و پوشاک بگذارید .