مراحل ساده برای شروع آموزش خیاطی

مراحل ساده برای شروع آموزش خیاطی

یادگیری هر هنر و مهارتی نیاز به آشنایی با قواعد و مراحل آن دارد. هنر خیاطی نیز از جمله این هنرهاست که فرد می تواند با تمرین و حوصله زیاد این هنر محبوب را یاد بگیرد. اگر شما هم دوست دارید با مراحل ساده برای شروع آموزش خیاطی آشنا شوید با ما همراه شوید و به نکاتی که در این مقاله ذکر می کنیم دقت کنید. بقیه کار دست شماست که تا چه اندازه پشتکار داشته باشید و تمرین کنید تا به موفقیت برسید.

 مرحله اول: آشنایی با ابزار و لوازم مورد نیاز خیاطی

به احتمال زیاد شما که به دنبال خیاطی کردن هستید می دانید که به چه ابزاری نیاز دارید اما برای اطمینان بیشتر ما وسایل ضروری که در این کار احتیاج دارید را نام می بریم. از ابتدای کار یعنی وقتی می خواهید الگو بکشید تا مراحل بعدی به وسایل زیر نیاز دارید:

چرخ خیاطی

مهم ترین ابزار خیاطی، چرخ خیاطی است. در انتخاب چرخ خیاطی خوب و با کیفیت دقت کنید تا بتوانید مدت طولانی از آن استفاده کنید. در صورتی که چرخ خیاطی شما با قابلیت ساده دوزی، زیگزاگ، ژتون دوزی، پس دوزی، وزن سبک، دکمه زن یک مرحله ای و … همراه باشد وسیله خوبی برای کار شما خواهد بود. سعی کنید از چرخ خیاطی دست دوم استفاده نکنید زیرا امکان دارد کارهای مورد نظر شما را نتواند انجام دهد و هزینه تعمیر و نگه داری زیادی داشته باشد.

لوازم جانبی خیاطی شامل سوزن، نخ، بشکاف، قیچی، سنجاق و …

سوزن:

از جمله لوازم خیلی مهم برای خیاطی، داشتن سوزن مناسب با ضخامت پارچه است. توجه داشته باشید که هر چه عدد سوزن کمتر باشد یعنی ظریف تر است و هر چه این عدد بیشتر باشد ضخامت آن بیشتر خواهد بود. اعداد ۶۰ تا ۱۱۰ سوزن ها بر اساس سیستم متریک اروپا است و اعداد ۸ تا ۱۸ هم بر اساس سیستم متریک آمریکا می باشد که بر روی سوزن ها هر دو شماره اروپایی و آمریکایی درج شده است. افرادی که مبتدی هستند با سه نوع سوزن باید آشنا باشند که عبارتند از:

  • سوزن یونیورسال که برای دوخت بر روی انواع پارچه مناسب است.
  • سوزن نوک توپی که برای دوخت بر روی پارچه های کشی مناسب است.
  • سوزن دوقلو که برای دوخت های تزیینی ساتن دوزی و گلدوزی مناسب هستند. برای آن که تبدیل به یک خیاط حرفه ای شوید باید مهارت کافی در دوخت های تزیینی هم داشته باشید.

سنجاق:

شما برای آن که بتوانید الگوها و تکه پارچه ها را به یکدیگر وصل کنید به تعدادی سنجاق احتیاج دارید. سنجاق ها نیز انواع مختلفی دارند که با توجه به ظریف بودن یا ضخیم بودن پارچه باید انتخاب شوند.

قیچی خیاطی:

قیچی انواع مختلفی دارد از جمله ساده، زیگزاگ، کوچک، قیچی مخصوص برش چرم، قیچی مخصوص برش ضخیم، گلدوزی و … برای شروع به کار خیاطی، داشتن یک قیچی ساده کافی است.

سایر لوازم جانبی خیاطی:

از دیگر لوازم مورد نیاز به خیاطی می توان به این موارد اشاره کرد: نخ که در رنگ های متنوعی در بازار وجود دارد، برای شکافتن نخ بدون وارد کردن آسیب به پارچه، بشکاف نیاز دارید، گچ یا صابون خیاطی برای علامت زدن، متر خیاطی، کاغذ الگو، خط کش مناسب و …

مرحله دوم: یادگرفتن دوخت با دست

برای شروع به کار خیاطی ابتدا باید یاد بگیرید که با دست نیز بدوزید. می توانید برای آموزش از پارچه های کهنه ای که در منزل دارید استفاده نمایید. دوخت ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: دوخت ساده، دوخت ضربدری، دوخت بسیار ریز، دوخت دورانی، دوخت تزیینی، دوخت زنجیره ای، دوخت زیگزاگی، گره فرانسوی.

مرحله سوم: آشنایی با متد های مختلف خیاطی

برای شروع به خیاطی، باید یک متد خیاطی انتخاب کنید. متدهای خیاطی انواع مختلفی دارند و برای دوخت انواع لباس به کار گرفته می شوند. در ادامه برخی از متدهای معروف خیاطی را نام می بریم.

  • متد متریک که یک روش انگلیسی است.
  • متد گرلاوین که در آن با توجه به اندازه های بدن هر فرد خیاطی انجام می شود.
  • متد مولر که روشی آلمانی است.
  • متد ایتالیایی که الگوها به طور مستقیم بر روی پارچه اجرا می شوند.
  • متد آمریکایی که جزء متدهای تجاری است و برای اندام ایرانی مناسب نیست.
  • متد تلفیقی که ترکیبی که از همه متد ها می باشد و برای اندام ایرانی مناسب سازی شده است.

مرحله چهارم: توجه به تکنیک های اندازه گیری خیاطی

یکی از مهم ترین نکاتی که در کار خیاطی باید به آن توجه داشته باشید اندازه گیری صحیح است. در این زمینه باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

به نوع پارچه و مدل لباس توجه کنید. پارچه ها ویژگی های خاصی دارند که بر اندازه گیری و برش آن ها تاثیرگذار است. همچنین مدل لباس ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است به عنوان مثال دوخت یک لباس مجلسی با دوخت مانتو متفاوت است.

در هنگام اندازه گیری نحوه ایستادن فرد خیلی مهم است. او باید در طبیعی ترین حالت خود قرار داشته باشد تا لباس خوش فرم دوخته شود. به ضریب خطای اندازه گیری نیز باید توجه کنید. در زمان اندازه گیری فرد نباید لباس خیلی گشاد یا مدل دار بپوشد تا در کار، خطایی اتفاق نیفتد.

مرحله پنجم: یادگیری خواندن الگو خیاطی

شما باید بتوانید الگو را به خوبی بفهمید و آن را به درستی بخوانید و در صورت لزوم بتوانید الگوی صحیحی بکشید. توجه داشته باشید برای شما که در آغاز راه هستید خیاطی بدون الگو اصلا پیشنهاد نمی شود زیرا این کار به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد.

مرحله ششم: توجه به تکنیک های برش زدن الگو روی پارچه

پارچه را روی میز قرار داده و الگو را روی آن محکم و ثابت کنید. توجه داشته باشید که باید روی راه پارچه، برش انجام شود. پارچه هایی که آبرفت دارند مانند پارچه نخی را قبل از برش آبکشی کنید تا بعد از برش مشکلی در اندازه ها پیش نیاید.

مرحله هفتم: یادگرفتن دوخت با چرخ خیاطی

همانطور که قبلا گفتیم شما ابتدا باید با دست توانایی دوختن داشته باشید. اکنون با اطلاعاتی که فرا گرفتید می توانید شروع به دوختن با چرخ خیاطی کنید. بار دیگر تاکید می کنیم که از سوزن مناسب با پارچه استفاده کنید زیرا اگر سوزن شما ظریف باشد و پارچه ضخیم، خیلی زود سوزن می شکند و آسیب می بیند و سوزن درشت نیز پارچه های خیلی نازک را جمع خواهد کرد. در این مرحله سی دی ها و دفترچه آموزشی چرخ خیاطی می تواند در استفاده صحیح از آن به شما کمک زیادی کند.

مرحله هشتم: تمرین و یادگیری نکات در حین کار

موفقیت در هر کاری نیاز به تمرین دارد به همین دلیل نمی توان به صورت تئوری هنر خیاطی را فراگرفت. شما باید شروع به کار کنید و خیلی از نکات ریز را می توانید در حین خیاطی کردن یاد بگیرید. با تمرین زیاد می توانید در مدت زمان کوتاه تری خیاطی را به خوبی یاد بگیرید.

در این مقاله با هشت مرحله آموزش خیاطی آشنا شدیم. اگر به این هنر علاقه دارید فرصت را از دست ندهید و هر چه زودتر شروع به یادگیری کنید.