راهنمای انتخاب بهترین پارچه برای دوخت لباس شب

راهنمای انتخاب بهترین پارچه برای دوخت لباس شب

برای رفتن به یک مهمانی خیلی مهم، نیاز است مقدمات آن را فراهم کنید. شما باید به دنبال راهنمای انتخاب بهترین پارچه برای دوخت لباس شب باشید؛ زیرا یکی از مقدمات مهم، داشتن یک لباس شب و مجلسی مناسب با اندام و فرم بدن شماست و برای دوخت لباس شب، انتخاب پارچه مناسب، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا هر پارچه برای مدل خاصی از لباس مناسب است و نمی توان از هر پارچه ای برای هر مدلی استفاده کرد. در این مقاله آموزشگاه خیاطی سپید در کرج همراه ما باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

انتخاب پارچه مناسب برای لباس شب چه اهمیتی دارد؟

پارچه نقش بسیار مهمی در زیبایی دوخت لباس دارد. به همین دلیل قبل از آن که به خرید پارچه برای دوخت لباس شب اقدام کنید، باید بتوانید طبق مدل و اندامی که دارید پارچه مناسب را انتخاب نمایید؛ زیرا برخی از مدل های لباس شب و مجلسی برای برخی از پارچه ها مناسب تر هستند و زیبایی بیشتری دارند. در صورتی که انتخاب اشتباهی داشته باشید مطمئنا نتیجه کار، نتیجه ی دلخواهی برای شما نخواهد بود. پس قبل از هر کاری باید اطلاعات کافی درباره انواع پارچه مناسب برای دوخت لباس مجلسی داشته باشید.

قبل از خرید پارچه به این نکات توجه کنید.

اگر می خواهید یک لباس شب بدوزید و به دنبال پارچه مناسب هستید باید به یک سری نکات مهم که در ادامه ذکر می کنیم، توجه داشته باشید.

  • جنس و کیفیت پارچه
  • ضخامت پارچه
  • طرح و رنگ پارچه
  • توجه به آبرفت پارچه

بهترین پارچه ها برای دوخت لباس شب کدامند؟

همانطور که گفتیم انتخاب پارچه مناسب یکی از مراحل مهم در دوخت هر نوع لباسی از جمله لباس شب و مجلسی است. از همین رو می خواهیم در ادامه بهترین پارچه برای دوخت لباس شب را به شما معرفی کنیم.

پارچه کرپ

کرپ یکی از پارچه های رایج در دوخت لباس شب است. این پارچه در اصل از ابریشم تولید می شود و در زمان های قدیم به عنوان پارچه ای سنتی برای دوخت لباس های مناسب عزاداری استفاده می شده است. اما امروزه برای دوخت انواع لباس از این پارچه استفاده می شود. این پارچه آنقدر مشهور است که در هر خانه ای حداقل یک لباس از این پارچه وجود دارد. برای مراسمات و موقعیت های مختلف و فصل های مختلف می توان لباس های از جنس کرپ را استفاده کرد.

 

پارچه بروکات

بروکات پارچه ای ضخیم و سنگین است که دارای نقش های برجسته است. به خاطر استحکامی که این پارچه دارد می توان با آن انواع لباس های شب و مجلسی زیبا و خوش فرم دوخت. علاوه بر این می توان قسمتی از لباس مانند دامن، بالا تنه لباس و … را با این پارچه دوخت و برای سایر قسمت های لباس از پارچه های دیگر استفاده کرد.

پارچه مخمل

یک انتخاب مناسب برای دوخت لباس شب، پارچه مخمل است مخصوصا به خاطر ضخامتی که دارد برای استفاده در فصول سرد سال بسیار مناسب می باشد. پارچه مخمل دو نوع طبیعی و مصنوعی دارد. مخمل طبیعی با الیاف ابریشمی تولید می شود در نتیجه قیمت آن تفاوت قابل توجهی با نوع مصنوعی آن دارد. این پارچه، نرم، لطیف، درخشان و زیبا است و استحکام زیادی دارد به همین دلیل خیلی از افراد علاوه بر لباس شب، برای دوخت انواع لباس های دیگر از این پارچه استفاده می کنند.

پارچه ژرژت

از دیگر پارچه های محبوب و مناسب برای دوخت لباس شب و مجلسی، پارچه ژرژت است. این پارچه نیز، هم از الیاف طبیعی مانند ابریشم ساخته می شود و هم از الیاف مصنوعی مانند پلی استر تولید می شود. این پارچه تقریبا سطحی چروک دارد و تا حدودی شبیه به پارچه کرپ است. بافت این پارچه ریز است و با این ظریفت است، دوام بالایی دارد. از این پارچه نیز می توان انواع لباس شب و مجلسی زیبا دوخت.

پارچه ساتن

ساتن به خاطر لطافت و درخشندگی که دارد جزء بهترین گزینه ها برای دوخت لباس شب است. این پارچه زیبا با الیاف مختلفی مانند ابریشمی، پشمی، پنبه ای و مصنوعی ساخته می شود. از این پارچه محبوب برای دوخت لباس عروس نیز استفاده می شود. البته دوخت و برش این پارچه کار سختی است پس باید از مهارت کافی برای دوخت آن برخوردار باشید در غیر این صورت بهتر است یک خیاط ماهر انتخاب کنید.

پارچه ریون

یکی دیگر از پارچه های بسیار زیبا و محبوب، پارچه ریون است. این پارچه سبک و ظریف است، هوا را به خوبی از خود عبور می دهد در نتیجه لباس هایی که از این پارچه دوخته می شوند برای استفاده در فصول گرم سال مناسب هستند.

پارچه چارموس

یکی دیگر از پارچه های مناسب برای دوخت لباس شب، پارچه چارموس نام دارد. این پارچه بافتی سبک و ظریف دارد و با بافت ساتن تهیه می شود. سطح رویی این پارچه براق است و پشت آن، کدر است کاملا شبیه ساتن. به خاطر لطافت و ظرافتی که این پارچه دارد محبوبیت زیادی بین افراد دارد و دارای دو نوع مصنوعی و طبیعی می باشد.

پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد، نرم و ابریشمی است و کلاسیک به حساب می آید. این پارچه از استحکام و دوام بالایی برخوردار است در نتیجه برای موارد دیگری از جمله پرده، رو مبلی و رو تختی و … نیز از این پارچه استفاده می شود. ویژگی هایی که در این پارچه وجود دارد آن را برای استفاده در لباس های با سبک آوانگارد مناسب کرده است. بسیاری از افراد ژاکارد رو یک پارچه رسمی و مناسب برای دوخت لباس های کلاسیک می دانند. دوخت لباس های ماکسی بلندپشت باز و دامن های مدل ماهی با این سبک پارچه ترکیب بسیار زیبایی خواهدبود.

پارچه ارگانزا

اگر می خواهید لباسی مجلسی و زیبا بدوزید و شبیه پرنسس ها شوید، می توانید به سراغ پارچه ارگانزا بروید. این پارچه ظریف و سبک است و با الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می شود.

پارچه حریر

پارچه ای سبک و شفاف و ظریف، که برای همه فصول سال مناسب است حریر نام دارد. اگر مدل لباس شما حالت ریزش و لخت دارد می توانید این پارچه را انتخاب کنید. برای لباس مادر عروس و داماد نیز می توانید از این پارچه استفاده کنید.

پارچه تور یا دانتل

از این پارچه نیز می توان انواع لباس شب و مجلسی تهیه کرد. علاوه بر این برای روکش لباس عروس نیز می توان از آن استفاده کرد. این پارچه برای مدل های لباس زنانه، تهیه آستین و یقه مناسب است.

در این مقاله از آموزشگاه خیاطی سپید بهترین پارچه های مناسب برای دوخت لباس شب را به شما معرفی کردیم. از حالا به بعد می توانید انتخابی راحت تر و مطمئن تر داشته باشید و لباس هایی زیبا و شیک بدوزید.