ترفندهای کاربردی خیاطی

ترفندهای کاربردی خیاطی

ترفندهای کاربردی خیاطی

خیاطی از آن جمله هنرهایی است که به دقت و حوصله زیادی نیاز دارد اما با این حال دارای محبوبیت نسبتا خوبی در بین مردم است. در صورتی که شما هم می خواهید وارد این دنیای زیبا شوید و یا آن که هم اکنون به این هنر قدم گذاشته اید بهتر است با کمک یک سری ترفندهای کاربردی خیاطی، هم سرعت کار خود را بالا ببرید هم پیشرفت های خوبی را به دست آورید. با ما همراه شوید تا چند ترفند مهم را به شما آموزش دهیم.

گذاشتن دکمه و جا دکمه

جا گیری دکمه برای لباس مردان و زنان با هم تفاوت دارند. به طور معمول در لباس های زنانه دکمه ها در سمت چپ و جا دکمه ها در سمت راست قرار می گیرند و برای لباس های مردانه دکمه ها در سمت راست و جا دکمه ها در سمت چپ قرار دارد.

استفاده از لایی چسب

اگر می خواهید از لایی چسب استفاده کنید باید به اندازه نیم سانت تا یک سانتی متر کوچک تر از الگوی خیاطی که دارید، آن را برش بزنید.

حفظ رنگ دکمه

یک لباس زیبا علاوه بر نوع پارچه و دوخت آن، باید دکمه های مناسبی داشته باشد. اما ممکن است به مرور زمان و در اثر شستشو، رنگ دکمه هایی مانند فلزی، طلایی و … از بین بروند و درخشندگی روز اول خود را نداشته باشند. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید یک لایه لاک بی رنگ بر روی دکمه ها بزنید و زیبایی آن ها را حفظ نمایید.

دوخت زیر بغل و فاق شلوار

حتما برای شما هم پیش آمده که که فاق شلوار یا زیر بغل لباس هایتان با اندک فشاری پاره می شوند. اگر شما هم با این مشکل رو به رو می شوید برای آن که قسمت زیر بغل انواع لباس و فاق شلوار هایتان دوخت محکم و با دوامی داشته باشند بهتر است از درجه ریز چرخ خیاطی استفاده کنید.

برش پارچه های ظریف

برش پارچه های ظریف مانند ابریشم کار سختی است و در صورتی که با دقت انجام نشود ممکن است پارچه خراب شود. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید پارچه را در نوشابه خیس کرده و سپس اجازه دهید خشک شود. اکنون پارچه شما کمی آهاردار شده است و می توانید آن را راحت تر برش بزنید.

 

محاسبه پارچه مورد نیاز دامن

دامن یکی از لباس های محبوب خانم ها است. برخی از مدل های دامن به دلیل چین های زیادی که دارند نیاز به مقدار بیشتری پارچه دارند. محاسبه این مقدار پارچه شاید کار سختی باشد. شما می توانید ابتدا اندازه خود را یادداشت کنید سپس ۴ برابر قد و ۴ برابر شعاعی که حساب کردید پارچه تهیه کنید تا دامن پر چین، مانند دامن تمام کلوش خوبی بدوزید.

دوخت پارچه کشی

یکی از انواع پارچه ها، کشی است که به خاطر حالتی که دارد نکات مهمی را در دوخت آن باید رعایت کنید. به عنوان مثال برای آن که پارچه شما در قسمت سرشانه کش نیاید می توانید تکه پارچه ای نخی به طول ۳ سانتی متر و به عرض سرشانه تهیه کرده و در زمان دوخت پارچه کشی، این تکه را هم با سرشانه بدوزید.

تیز کردن سوزن خیاطی

یکی از وسیله های مهم و پرکاربرد در خیاطی، سوزن است که به مرور زمان شکسته و کند می شوند. به طور معمول می توان ۶ تا ۸ ساعت از هر سوزن استفاده کرد اما با یادگیری یک ترفند خوب می توانید عمر استفاده از سوزن را افزایش داده و دوباره آن را تیز کنید. برای این کار یک تکه سمباده تهیه کنید و آن را با چرخ خیاطی بدوزید. زمانی که سوزن چرخ خیاطی چندین بار با سمباده تماس پیدا کند، تیز خواهد شد.

نحوه نخ کردن سوزن

شما به عنوان یک خیاط در طول روز مجبورید چندین بار سوزن را نخ کنید. اگر از ترفندهای مناسب استفاده نکنید این کار زمان و انرژی شما را می گیرد. یکی از ترفندهای کاربردی در این زمینه این است که اگر نخ شما رنگی است یک تکه کاغذ سفید پشت سوزن بگیرید و سریع تر آن را نخ کنید. در صورتی که نخ سفید است می توانید از کاغذی به رنگ تیره برای این کار استفاده کنید. روش دیگر این است که سوزن نخ کن درست کنید به این صورت که یک سیم نازک را دولا کنید سپس نخ را وسط آن قرار داده بعد سیم نازک را به طرف سوراخ سوزن ببرید و سپس نخ را از سوراخ رد کنید.

ایجاد خط اتو

برای آن که بر روی محل های مناسبی از لباس خط اتو بیندازید می توانید این ترفند را پیاده سازی کنید. محلول آب و سرکه سفید تهیه نمایید. با کمک اسفنج مقداری از محلول را بر قسمتی که قرار است خط اتو بیفتد بزنید. سپس آن را اتوکشی نمایید. حالا خواهید دید که نتیجه کار شما را متعجب می کند.

راحت باز و بسته شدن زیپ

ممکن است با زیپی که سفت شده و به سختی باز و بسته می شود مواجه شده باشید. برای رفع این مشکل می توانید از صابون یا چند قطره روغن چرخ خیاطی استفاده کنید تا زیپ روان شده و به آسانی باز و بسته شود.

تیز کردن قیچی

بعد از مدتی کار کردن با قیچی، تیغه های آن کند می شود و به راحتی پارچه را برش نخواهد داد و ممکن است به پارچه آسیب وارد کند. در چنین مواقعی می توانید ورق سمباده یا ورق آلومینیومی را با قیچی ببرید تا دوباره تیغه های آن تیز شوند.

دوخت پارچه ضخیم

دوختن پارچه های ضخیم مانند پارچه های پالتویی کار سختی است و ممکن است سوزن به راحتی در پارچه فرو نرود. برای رفع این مشکل می توانید مقداری صابون خشک را روی پارچه بکشید. در این صورت سوزن راحت تر در پارچه فرو می رود و دوخت کار زیباتر خواهد شد.

تهیه آهن ربا

همیشه یک تکه آهن ربا در وسایل خیاطی خود داشته باشید تا زمانی که سوزن و یا اجسام فلزی دیگر در اطراف کارتان پخش شد به راحتی به کمک آهن ربا آن ها را پیدا کنید.

محافظت از انگشت ها

شما به عنوان یک خیاط با سوزن و اجسام تیز سر و کار دارید به همین دلیل احتمال آسیب به انگشتان تان زیاد است. از همین رو باید حتما از انگشتانه استفاده نمایید. در صورتی که این وسیله را ندارید می توانید نوک انگشتان خود را با چسب زخم بپوشانید تا آسیب نبینند.

جلوگیری از افتادگی زانو

قسمت زانوها در شلوار به طور معمول دچار افتادگی می شوند و ظاهر ناپسندی به آن می دهند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید پشت زانو را با لایه ای پوشانده و دور آن را بدوزید تا این قسمت از شلوار محکم شود و دیرتر آسیب ببیند.

در این مقاله چند ترفند کاربردی خیاطی را با شما در میان گذاشتیم. اکنون با پیاده سازی این ترفند ها در کار خود می توانید کیفیت کارتان را افزایش دهید و دوخت هایی زیبا داشته باشید.